Amerikanska pannkakor

Här om dagen gjorde jag amerikanska pannkakor till lunch. Hittade blåbär i frysen som blivit bortglömda från bärplockningen i sommras så jag la ett par bär på varje pannkaka.  Helt gudomligt gott blev det. Jag åt dem med vanlig sirap. Många har filmjölk i sin smet när de gör amerikanska pannkakor. Jag har prövat massor av olika recept och kommit fram till att det är godast med vanlig mjölk.

Här är receptet jag använde, hämtat från Tasteline:



Till 2 personer behövs:

2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk socker
2,5 dl mjölk
2 msk smör
1 ägg
lite smör till stekningen

 

1.Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret och blanda det med ägg och mjölk i en annan skål. Blanda inte för mycket, bara precis så att allt blandas.

2. Stek ca 10 cm stora pannkakor med smör i stekpanna.

3. Servera dem med färsk frukt eller bär, lönnsirap och eventuellt smör eller vispgrädde.



Kommentarer
Postat av: Linnéa

Mmmmm nu blev jag hungrig! Och du har alldeles rätt med mjölk. Och blåbär. Mums.

2009-12-17 @ 22:58:14
URL: http://neadensnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0