Julie & Julia

Igår kväll såg jag en helt underbar film, Julie och  Julia. Det var den bästa film jag sätt på väldigt länge. Kanske för att jag inte hade några förväntningar på den. Jag trodde att det skulle vara en typisk amerikansk halvbra film, som man mest kollar på som tidfördriv. Men oj så fel jag hade!  Julie och Julia visade sig vara helt magisk. Den handlar om Julia Child som tydligen (jag kände inte till henne innan) är en legend inom matlagning i USA. Hon skrev en kokbok som revolutionerade amerikanarnas sätt att laga mat.  Mastering the art of french cooking, eller Det goda franska köket som den svenska översättningen heter.  I den andra parallella historien får vi följa Julie som bestämmer sig för att starta en blogg om hur hon under ett år lagar alla recept från Julia Childs kokbok.


Jag blev så inspirerad efter jag sett filmen. Jag vill genast ställa mig och laga en boeuf bourgiongon som ska koka i 2,5 timmar. Jag vill laga chokladtårtor, pochera ägg, ja allt som de gjorde i filmen! Jag har till och med googlat fram youtubeklipp på den riktiga Julia Child och nu vet jag hur man lagar en omelett på rätt sätt.

Om ni inte vet vad ni ska göra en grå och trist novemberdag så borde ni se den här filmen. Det blir samma effekt som att ta en lyckopiller, för i alla fall jag har gått omkring och skrattat inombords (jaja, lite överdrift kanske) sen igår kväll.


Kankse nåt att önska sig i julklapp?


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Nu känner jag att jag kommenterar på typ varenda inlägg men jag är bara tvungen!

Jag såg också Julie & Julia i förrgår! Sjukt läskigt ändå. Ja den är verkligen underbar, älskar meryl streep :)

2009-11-15 @ 12:28:10
URL: http://neadensnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0