Jag älskar att baka!

I förra veckan trillade jag av en slump över en länk till en helt underbar matblogg! Jag har suttit som klistrad och bläddrat igenom hela hennes arkiv och bara drömt mig bort bland mängder av underbara maträtter. Hon skriver så bra, och dessutom tar hon helt fantastiska bilder. Igår när jag kom hem hittade jag ett helt underbart recept på frallor. Det tog bara tio minuter att göra. Med jäsning och gräddning gick det på en timma, men endast tio minuters arbetsinsats alltså. Sånt gillar jag! Och det bästa av allt är att nu har jag frysen full av hembakat bröd.

Källarfranska (recept från Kryddburken)



16 st
Det här behöver du :
1 pkt jäst (50 gram)
½ l vatten
1 msk socker
1½ tsk salt
3 msk olja
13 dl vetemjöl

GÖR SÅHÄR :
Smula ner jästen i en degbunke. Ljumma vattnet till 37 grader, fingervarmt! Rör ut jästen i vattnet och rör i resterande ingredienser. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Forma degen till en lång rulle ca 50 cm lång. Skär degen i 16 lika stora bitar. Vänd bitar i mjöl och platta till dom något med handen. Lägg upp på låt och låt jäsa under bakduk 40 min. Värm ugnen till 250 grader. Grädda bullarna i 10-12 min. Låt svalna på galler!

Kalljäsning :
Om du vill förbereda degen kvällen innan så kalljäser du frallorna i kylskåpet. Då behöver du inte ljumma degvätskan till 37 grader utan du använder kallt vatten ur kranen. Använder du torrjäst räkna 1 pkt torrjäst (14 gram) som motsvarar 1 pkt färsk jäst (50 gram). Dock säljs torrjästen i 2-pack, så använd bara den ena påsen. Jag använder ofta torrjäst när jag kalljäser längre än 12 timmar, det brukar bli himla bra! Baka ut frallorna på ugnsplåt, täck med plastfolié och ställ in i kylen över natten. Grädda frallorna direkt från kylen på morgonen därpå!


Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Kul sida! Hur länge har du haft din sida?

2011-07-20 @ 09:47:27
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0