Blonde, te och pepparkakor

Vad gör man en grå och deppig dag som denna? Jo, man bäddar ner sig i sängen med te och pepparkakor. En bra bok på det så känns allt genast mycket bättre. Både myskänsla och lite julstämning på det!

Just nu läser jag Blonde av Joyce Carol Oates. Det är en riktig tegelsten på 800 sidor, men den är otroligt bra! När jag började läsa trodde jag att det skulle vara en biografi om Marilyn Monroe, men så är inte fallet. Blonde är en fiktiv historia. Dock bygger den på verkliga händelser ur Marilyn Monroes liv. Man skulle kunna säga att det är en skönlitterär bok om hur hennes liv skulle ha kunnat vara.

 

Oates har förresten blivit min favoritförfattare. Det var i somras jag upptäckte henne. Jag skulle sitta på en buss i åtta timmar och behövde något att fördriva tiden med. Jag stod länge och valde böcker i pocket shop, och till slut lyckades jag sålla bort alla utom två böcker. En av dem var Dödgrävarens dotter. Jag vet egentligen inte varför jag valde den, kanske var det omslaget jag fastnade för. I vilket fall så är det den bästa bok jag någonsin läst i alla kategorier. Det bästa av allt är att jag precis har upptäckt Oates, och i snitt har hon gett ut cirka en bok varje år, så jag har många timmars spännande läsning framför mig. Någon som har något tips på vilken som ska bli min nästa Oates-roman?

   

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0