Niklas mat

Jag är lite av en nörd när det kommer till matlagningsprogram. Jag följer allt! Jag kollar på Tinas cookalong på TV4, Vad blir det för mat? och Leila Lindholms program på TV4 plus. För att inte tala om Gordon Ramseys alla program som jag fullkomligt älskar! Jag har sett alla säsonger av Hells Kitchen, The f-word, Gordon’s Kitchen nightmares, Elake kocken och Gordon Ramseys cook along. Jamie Oliver ligger mig också varm om hjärtat. Jag älskar matlagningsprogram helt enkelt.

Denna trötta måndag kom jag på att jag totalt glömt bort Niklas mat på Svt , så jag kollade igenom ett par avsnitt på Svt-play . Jag slås förvånande nog av att det här är en tv-kock som jag faktiskt har lite svårt för. Inte Niklas som person utan sättet han gör programmet på. Han har ett tema för varje avsnitt.  I ett av de avsnitten jag tittade på var temat lunchlådor. Jättekul, tänker jag som ofta har med mig matlåta till skolan. Nu kanske jag kan få lite tips och ta med mig något annat till skolan än sallad eller pasta med köttfärssås som varje vecka är obligatoriskt i min matlåda. - Soppa, säger Niklas, det är bra mat att ha med sig i lunchlådan, och jag köper det han säger. Men så börjar han skala jordärtskockor, rosta de i ugnen tillsammans med schalottenlök. Sen mixar det med grädde och  mjölk, och sen är soppan klar! Eller inte. Till soppan ska man ställa sig och laga en citron och örtmarinerad kycklingfilé. Jag tycker det här låter jättegott, och jag kan absolut tänka mig att pröva receptet, men det är alldeles för komplicerat. Det är inte matlådemat för mig. Det är en helgmiddag som man lagar när man har mycket tid och lust för att laga mat.  


Ett annat exempel där jag känner att han tappar mig helt är när han ska laga en snabb vardagsmiddag. Återigen är jag jättepositiv när jag hör vad programmet ska handla om, men snabbt tappar han mitt intresse när det visar sig att endast förberedelserna till rätten var snabb. Fisken, som är huvudingrediensen i måltiden, ska marineras under en längre tid och då får man tillfälle ”att göra något annat under tiden”. Om jag kommer hem efter en lång dag och är hungrig vill inte jag gå runt och vänta på att min mat ska marineras innan jag kan äta den. Då vill jag ha något som är enkelt och gott och går snabbt att göra. Det var också det jag trodde att han skulle tipsa om i det avsnittet, men så var inte fallet.

Jag tror att en av anledningarna till att jag har lite svårt för Niklas mat är för att jag inte tillhör den målgrupp programmet riktar sig till. Recepten och tipsen är nog inte till för en student med begränsad ekonomi, utan någon som kanske vill ha ett komplement till att äta ute för 100 spänn varje dag.  Jag konstaterar att tyvärr är inte Niklas mat något för mig utan jag får nöja mig med de tio andra matlagningsprogrammen som jag redan följer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0